.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مازندران در عمق فراموشي
محمد قلي نژاد
مازندران در عمق فراموشي

فقط باران به ملاقات ما مي آيد (3)
مازندران در عمق فراموشي
بررسي عوامل توسعه نيافته گي استان مازندران در دوره هاي اخير ، نشان دهنده آن است كه ظرفيتهاي ايجاد شده در استانهاي ديگر در اين استان ديده نشده واعتبارات اندك تخصيصي صرفا براي پاسخگوئي به نيازهاي فوري و روزافزون ناشي از رشد جمعيت استان بوده و صرفه اقتصادي ، آينده نگري و همگرايي با منابع و شرايط خاص جغرافيايي استان مدنظر نبوده است .
استان مازندران كه بعنوان پيش نياز توسعه و رشد و شكوفايي كشورما مورد توجه اذهان است . در سالهاي گذشته و پيش از انقلاب آنگونه كه بايسته مورد برنامه ريزي دست اندركاران وقت قرار نگرفت و پس از پيروزي انقلاب اسلامي هم هرگز بستر ي براي رشد به استاني كه مناسب ترين محور توسعه و تحول اقتصادي بوده مورد توجه دست اندركاران و برنامه ريزان و كارشناسان اقتصادي كشور قرار نگرفت مازندران استاني است در عصر ما حركت وسايل نقليه و ارتباطات بطور كلي از طريق راههاي زميني ، دريايي و هوايي جهش هاي چشمگيري نموده و نقش اساسي خود را در زندگي و تمدن بشري نمايان ساخته است .
آقاي رييس جمهور :
استان مازندران به لحاظ موقعيت طبيعي و جغرافيايي در بخش طبيعت گردي جزء استانهاي برتر و قطب گردشگري كشور محسوب مي گردد. اما افسوس كه با توجه به نزديك به 12 ميليون نفر گردشگر داخلي و دهها هزار توريست خارجي همچنان در تامين و تخصيص اعتبارات لازمه مورد بي مهري قرار گرفته.و هرگز دست اندركاران وبرنامه ريزان ارشد كشور به وجود درياي مازندران (كاسپين ) با ساحل زيبا و مناسب بهمراه برخورداري از دامنه ها (و پاركهاي) جنگلي و كوهستاني ، وجود قله دماوند با 5670 متر ارتفاع معروف به بام ايران ، غارها، آبشارها ، رودخانه ها ، آبهاي متعدد سرد و گرم معدنی، چشمه ها، تالاب ها به ویژه شبه جزیره میانکاله در بهشهر بیش از 800 آثار تاریخی شناسایی شده نظیر مجموعه تاریخی شهرهای آمل، چالوس و ساری كه این استان را به مجموعه ای متنوع براي استفاده گردشگران مبدل ساخته توجه ننموده وبراي خرسندي مقطعي مردم هميشه درصحنه وانقلابي
اين استان هم كه شده در تدوين بودجه هاي لازم وخروج اين استان از بن بست توسعه نيافتگي برنام كلان مدوني با راهكارهاتي عملي ارائه ندادند.
آقاي رييس جمهور :
نزديك به يكصد واحد اقامتي شامل هتل ، متل ، هتل آپارتمان ، مهمانپذير و مجتمع تفريحي ساحلي ، جنگلي و كوهستاني همراه با دهها آژانس خدمات مسافرتي و جهانگردي در استان ماموريت خدمات دهي مناسب را به گردشگران ارايه مي كنند. كه هرگز براي تقويت وتوسعه آن به افزايش اعتبار توجه اي نشده تا با افزايش بنیاد هاي علمی - فرهنگی مهندس و تقويت موزه هاي شهر ي ، مجموعه هاي فرهنگي به مانند كندلوس كجور نوشهر ، موزه تاريخ طبيعي خشكه داران در مسير جاده اصلي تنكابن ، تماشاگه خزر كاخ رامسر و 000 امكانات بازديد .گردشگران داخلي و خارجي را بيش از پيش فراهم آورده تا تحول عظيم درصنعت گردشگري وتوريسم شاهد باشيم .
آقاي رييس جمهور :
تلاش براي توسعه همه جانبه استان و بويژه زيربخش صنعتي و اقتصادي پس از پيروزي انقلاب اسلامي با سرعت بيشتري بايد آغاز مي گشت كه در اين استان با كندي آغاز شد كه مي توانست به دليل ظرفيت هاي لازم و گسترش مبادلات تجاري و بازرگاني ميان كشورهاي همسايه ، كارشناسان علوم اقتصادي را به توجه بيشتر نسبت به اين استان معطوف ساخته و اقتصاد و صنعتي كردن استان را بعنوان يك نيروي محركه توسعه، وكارآمدي و توانمندي آن را زمينه ساز توسعه استان و كشور مطرح سازند .نمودهاي عيني تلاش هاي صورت گرفته براي توسعه فعاليتهاي مختلف استان با تنظيم خط مشي ها ، سياستها وبرنامه هاي متنوع ، تقويت تشكلهاي صنفي ، نظارت بر عملكرد شركتها و موسسات اقتصادي و صنعتي ، احداث ، توسعه ، نگهداري و نظارت بر بهره برداري از پروژه هاي مختلف و ساير تاسيسات كاملا مشهود است كه نياز به حمايت جدي شما دارد. اين استان مي تواند با ايجاد هماهنگي اجرايي بين زيربخشهاي مختلف ، نظارت و كنترل در امور را شدت بخشيده و باحسن اجراي دقيق ضوابط و مقررات ، تقويت و فراهم ساختن مقدمات لازم براي تسهيل در امور رشد استان و مشاركت بخش خصوصي در اداره برخي از امور تصدي گرايانه ا انديشه تازه در رشد و شكوفايي را بوجود آورد.
آقاي رييس جمهور :
آنچه مسلم است استان مازندران علاوه بر سواحل دريا ، مناطق جلگه اي سبز ، دامنه جنگلي و كوهستاني بسيار زيبا به طول 338 كيلومتر از شرق به غرب به لحاظ جاذبه هاي توريستي و موقعيت جوي و جغرافيايي خود مانند شبه جزيره ميانكاله- پناهگاه حيات وحش : ميانكاله ، سمسكنده ، دشت ناز و دودانگه و چهار دانگه در ساري و سياه بيشه در آمل
ـ پناهگاه حيات وحش : ميانكاله ، سمسكنده ، دشت ناز و دودانگه و چهار دانگه در ساري و سياه بيشه در آمل
ـ جاده هاي توريستي: چالوس ، هراز ، فيروزكوه و سه خط طلاي راه آهن سوادكوه ( و پل ورسك) - درياچه ها: ولشت كلاردشت (چالوس) ، خضرنبي (نوشهر) ، شورمست (سوادكوه) ، سدلار(آمل)
-رودخانه ها : چالوس ، تجن ساري ، سجاد رود و بابل رود(بابل) ، هراز در آمل ،سرداب رود چالوس و چشمه کيله تنکابن
ـ آب معدني : آبهاي گرم روستاهاي آبگرم، اسك و استراباكوه (بائيجان ) در لاريجان آمل در مسير جاده هراز ، رامسر و سادات محله (رامسر) و آب سرد معدني آمولو (آمل)
ـ غارها : دانيال (سوادكوه) ، اسك (لاريجان آمل) و هوتو در (بهشهر)
ـ پاركهاي جنگلي : سي سنگان (نوشهر) و نور از بزرگترين و مهمترين پاركهاي جنگلي استان و كشور هستند. كه سالانه خيل انبوه از مسافران را از سراسر كشور به خود جلب نموده و نقش ارزنده اي در صنعت ايرانگردي وجهانگردي ايفاء مي نمايد .
آقاي رييس جمهور :
توسعه استان مازندران وتوجه به رفاه عمومي وجايگاه و نگرش در خصوص پاسخگويي به اعتماد مردم به عدالت محوري سياستهاي حضرتعالي مي طلبد نسبت به ساختار فعلي ، سياستها واهداف آينده اين سرزمين سبز ، خصوصي سازي و جذب سرمايه خارجي همت نهاده و ضمن توجه به موارد پيشنهادي كه اهم موارد و مشكلات وتنگناهاي استان به شرح ذيل آمده مي تواند مهمترين محورهاو مفاهيم اساسي به هنگام بررسي شرايط اين استان در سفرتان باشد . توسعه روز افزون صنايع ومعادن استان در چارچوب برنامه هاي توسعه اقتصادي چشم اندازهاي گوناگوني از پيشرفت و توسعه را براي استان ترسيم و ثمرات بيشماري را در عرصه هاي توليد واقتصاد به بار مي آورد. كه برخي از موارد جمعبندي شده استان را كه برنامه ريزان استان آنرا مورد توجه قرار داده اند ونياز به بررسي وحمايت دارد را باهم مورد مطالعه قرار مي دهيم :


طرحهاي پيشنهادی توسعه استان مازندران
• اصلي ترين قابليت هاي توسعه
1. برخورداري از شرايط مناسب اقليمي و مناطق گوناگون شامل كوهستان، جنگل، جلگه و ساحل.
2. برخورداري از اراضي مستعد و حاصلخيز و آب فراوان و توليد محصولات كشاورزي (برنج، گندم، نباتات، علوفه اي، دانه هاي روغنی، مركبات، كيوي، گل و گياه زينتي و ...) دام و طيور وآبزي پروري.
3. استقرار در كنار درياي خزر و برخورداري از موقعيت جغرافيايي و مبادي ورودي و خروجي كالا و مسافر با كشورهاي آسياي ميانه و اروپا و قرارگيري در مسير كريدور حمل و نقل بين المللي شمال – جنوب.
4. برخورداري از جاذبه هاي تفريحي، عرصه هاي مستعد طبيعي و زيست محيطي، تاريخي و فرهنگي گردشگري.
5.وجود معادن غني (ذغال سنگ، پوكه معدني، باريت، گرانيت، فلورين و …) و منابع نفت و گاز و امكان فرآوري مواد معدني و توسعه سكوهاي حفاري.
6 وجود ذخاير مواد پروتئيني در درياي خزر و بنادر صيادي با امكان توسعه صنايع شيلاتي.
7. وجود منطقه ويژه اقتصادي اميرآباد بهشهر و امكان توسعه آن.
8. برخورداري از شهرك ها و نواحي صنعتي و امكان فرآوري محصولات كشاورزي و دامي.
9. برخورداري ازراههاي متعدد دسترسي به تهران و استان هاي مجاور.
10. وجود نيروي انساني متخصص در بخش هاي مختلف اقتصادي.
11. برخورداري از پشتوانه مالي و پس انداز خصوصي مناسب.
12. قابليت هاي استفاده از فن آوري اطلاعات و توسعه تكنولوژي هاي نوين.
• عمده ترين تنگناها و محدوديت هاي توسعه
1. ضعف زيرساخت ها، تأسيسات و تجهيزات زيربنايي به ويژه شبكه هاي حمل و نقل و ترابري.
2. ضعف تاسيسات و كمبود امكانات و تجهيزات مناسب عمران شهري بويژه شبكه جمع آوري و تصفيه فاضلاب هاي شهري و صنعتي.
2. كمبود امكانات در بخش هاي مختلف اجتماعي و فرهنگي به ويژه تربيت بدني و خدمات تخصصي و فوق تخصصي بخش بهداشت و درمان.
4. واگذاري هاي غيراصولي، ساخت و سازهاي غيرمجاز اراضي ساحلي و جلگه اي و نبود راه هاي دسترسي مناسب در استفاده عمومي از سواحل.
5.وجود ديدگاههاي ملي و واقعيت هاي مغاير با توسعه بخش صنعت و معدن.
6.عدم امكانات كافي ذخيره سازي و نگهداري كالا.
7.پايين بودن فرهنگ مشاركت مردمي در نظام اجرايي استان.
8. نبود اراضي مناسب براي دفع زباله و مشكل تخليه و انباشت غيربهداشتي آن.
9. لغزش و رانش لايه ها و سيل گير بودن برخي مناطق استان.

استفاده از اين خبر فقط با ذکر منبع " شمال نیوز " مجاز می باشد.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

هاني پيله ور جاويد 29 آذر 1385
كاسپين يكي از نامهاي گيلان بوده و كاسپها يكي از سه قوم ساكن سرزمين گيلان مي باشند. درياي بين المللي و هميشه كاسپين (گيلان) نيز به افتخار اين قوم كه از اقوام گيلك زبان مي باشند نام گذاري شده است. استفاده از نام مجهول و بي هويت "درياي مازندران" كه ساخته و پرداخته "اشرف پهلوي" (خواهر شاه مخلوع كه علاقه بسياري به سرزمين پدري خود داشته و ...) بوده استفاده از آن مايه ننگ است مشكوك بوده جاي پي گرد قانوني دارد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.103 seconds.